“Een andere trend waaraan ik aandacht wil besteden, is de toename van het aantal zeer omvangrijke dossiers. Klaagschriften zijn soms bijzonder uitgebreid, wat weer leidt tot zeer uitvoerige verweerschriften, en ook het aantal (omvangrijke) bijlagen neemt toe.”
Foto: Michel ter Wolbeek
Door Eveline van de Beld, manager Accountantskamer
Graag breng ik u op de hoogte van wat er in 2024 achter de schermen is gebeurd.
Op 1 januari 2024 is ons nieuwe procesreglement van kracht geworden. Eén van de redenen om het procesreglement aan te passen was het verduidelijken van de stappen in de procedure, omdat hierover regelmatig vragen werden gesteld. Omdat het aantal vragen over de te volgen procedures het afgelopen jaar duidelijk is afgenomen, kan worden geconcludeerd dat het nieuwe procesreglement op dit punt het beoogde effect heeft gehad. Daarbij blijven we in de gaten houden welke bepalingen nog tot vragen leiden en of deze verder verduidelijkt zouden kunnen worden.
Zo staat in het procesreglement onder andere dat partijen op de zitting een pleitnota kunnen overleggen. Ook in onze brieven wijzen wij partijen op deze mogelijkheid. Heel af en toe komt het voor dat een partij zijn pleitnota niet tijdens de zitting overlegt, maar al op voorhand aan de Accountantskamer toestuurt. Omdat partijen over hetzelfde procesdossier moeten beschikken als de Accountantskamer, wordt deze pleitnota zo snel mogelijk doorgestuurd naar de wederpartij.
Een klager die zijn pleitnota voorafgaand aan de zitting naar de Accountantskamer had gestuurd, vond dat hij was benadeeld door het doorsturen van zijn pleitnota. In hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) voerde hij aan dat sprake was van ongelijke informatiedeling, omdat zijn wederpartij (de accountant) pas tijdens de zitting van de Accountantskamer zijn pleitnota aan hem had overgelegd. Ook zou de Accountantskamer volgens de klager niet in overeenstemming met haar eigen procedures hebben gehandeld. Het CBb heeft het standpunt van de klager niet gevolgd en heeft geconcludeerd dat de Accountantskamer in overeenstemming met haar eigen procedures heeft gehandeld (ECLI:NL:CBB:2024:935). Hoewel de Accountantskamer juist heeft gehandeld, vormt deze casus wel aanleiding om te bekijken of het procesreglement en/of onze brieven op dit punt nog duidelijker zouden moeten worden gemaakt.
Het procesreglement is in 2024 ook gewijzigd in verband met de digitalisering van de processtukken, waardoor deze niet meer in achtvoud maar in tweevoud ingediend hoeven te worden. We hebben gemerkt dat de procespartijen en ook onze leden snel gewend zijn geraakt aan deze nieuwe werkwijze. De invoering van deze wijziging is soepel verlopen en leidde in de praktijk niet of nauwelijks tot vragen.
Een andere trend waaraan ik aandacht wil besteden, is de toename van het aantal zeer omvangrijke dossiers. Klaagschriften zijn soms bijzonder uitgebreid, wat weer leidt tot zeer uitvoerige verweerschriften, en ook het aantal (omvangrijke) bijlagen neemt toe. Partijen sluiten soms hele e-mailwisselingen en complete accountantsdossiers bij, terwijl voor de beoordeling van de klacht maar enkele pagina’s relevant blijken te zijn. Mogelijk speelt de digitalisering van de samenleving hierbij een rol. Doordat meer stukken digitaal beschikbaar zijn, is het eenvoudiger om een heel bestand op te sturen in plaats van de relevante pagina’s te selecteren.
Een omvangrijk klaagschrift of een zeer groot aantal bijlagen is echter niet per se beter. Het risico bestaat immers dat de kern van de klacht uit het oog wordt verloren. Ook vergen dergelijke uitgebreide klachten veel tijd van partijen en de Accountantskamer. Daarom gaan we bekijken of het mogelijk is om de omvang van de klachten te begrenzen, zodat sneller tot de kern kan worden gekomen, maar waarbij partijen nog steeds voldoende ruimte hebben om hun standpunten goed te onderbouwen. Mogelijk dat een verdere aanpassing van het procesreglement hiervoor nodig is.
Verder kan ik u melden dat er in 2024 hard is gewerkt aan een betere ontsluiting van onze jurisprudentie. Hierover kunt u meer lezen in de bijdrage van mijn collega Christiaan Terwal.
Terugkijkend kan ik vaststellen dat de stappen die we hebben gezet in de verdere professionalisering van de klachtprocedure bij de Accountantskamer al in 2024 hun vruchten hebben afgeworpen. We gaan verder op de ingeslagen weg, ik kijk uit naar wat 2025 ons gaat brengen!